ارتباط بین بالا بودن هموگلوبین A1c و اختلالات روانی در جوانان مبتلا به دیابت نوع 1

8  ژانویه 2019- به طور کلی تصریح شده است که یک اختلال روانی همراه با دیابت نوع 1 می تواند کنترل هر یک از این شرایط را دشوارتر کند.یک مطالعه ی جدید مبتنی بر جمعیت که درDiabetes Care  منتشر شده است، عوامل پیش بینی کننده و نتایج دیابت را در بیماران جوان مبتلا به اختلالات روانپزشکی و بدون این اختلالات را بررسی کرده و یک ارتباط مثبت را بین مقادیر بالای هموگلوبینA1c  و اختلالات روانی یافت.

طراحی مطالعه

محققان دانمارکی داده های مبتلایان به دیابت کودکی و نوجوانی را از مرکز ثبت داده های بهداشتی دانمارک و مرکز ثبت ملی بیماران برای دوره ی زمانی بین سال های 1996 تا 2015 استخراج کردند. آنها 7،725 کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 را شناسایی کردند که در 1،035 از آنها یک یا چند اختلال روانی تشخیص داده شده بود.

آنها ارتباط بین سن ابتلا به دیابت نوع 1 و متوسط​​A1c در طی دو سال اول ابتلا به دیابت نوع 1 با خطر تشخیص اختلال روانی را بررسی کردند.

نویسندگان مطالعه در خلاصه مقاله ی خود نوشتند: ما از مدل های رگرسیون خطی اثرات ترکیبی و رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل   HbA1c، BMI، هیپوگلیسمی شدید (SH) یا کتواسیدوز به عنوان نتایج با ابتلای همزمان به اختلالات روانی به عنوان فاکتور توصیفی(explanatory factor)، استفاده کردیم.

نویسنده ی مسئول این مطالعه، پرفسور Jannet Svenssonگفت: در این مطالعه آنها مقدار هموگلوبینA1c  بالا، را میزان هموگلوبینA1c  بیش از 8.5٪ (> 70 mmol / mol)  در نظر گرفته اند.

نتایج مطالعه

محققان دریافتند که سطح بالای هموگلوبینA1c در طی دو سال اول ابتلا به دیابت نوع 1 پیش بینی کننده ی خطر بیشتر برای تشخیص اختلالات روانی بعدی است. همچنین بیمارانی که در آنها یک اختلال روانی و دیابت نوع 1 تشخیص داده شده بود، دارای سطح هموگلوبینA1c بالاتری بودند و همچنین خطر بستری در بیمارستان به دلیل کتواسیدوز دیابتی برای آنها بیشتر بود. آنها خاطرنشان کردند که هیچ ارتباطی با شاخص توده بدنی یا هیپوگلیسمی شدید مشاهده نکردند.

نتیجه

نویسندگان این مطالعه نتیجه گیری نمودند که بالا بودن میانگین مقدار​​HbA1c  در طی دو سال اول پس از شروع دیابت نوع 1، ممکن است بیانگر ابتلای فرد به اختلال روانی در آینده باشد. ابتلای همزمان کودکان و نوجوانان به دیابت نوع 1 و اختلال روانی، خطر نتایج متابولیسمی ضعیف را افزایش می دهد. تمرکز زودتر بر بار ناشی از بیماری ممکن است نتایج را در این افراد بهبود بخشد.

منبع:

https://www.diabetesdaily.com/blog/study-relationship-between-high-a1c-and-psychiatric-disorders-in-youth-with-type-1-diabetes-608027/